DEVAM: 98- Zayıf Kimselerin Müzdelife Ye
Erken Gönderilmesi, Müzdelifede Durup Dua Etmeleri Ve Ay Batınca Mina'ya Erken
Gönderilmeleri
1596/1597 - حدثنا
محمد بن كثير:
أخبرنا سفيان:
حدثنا عبد الرحمن،
وهو ابن
القاسم، عن
القاسم، عن
عائشة رضي الله
عنها قالت:
استأذنت
سودة النبي
صلى الله عليه
وسلم ليلة جمع،
وكانت ثقيلة
ثبطة، فإذن
لها.
[-1680-] Aişe (r.anha) şöyle demiştir: "Sevde, Müzdelife'de,
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den izin istedi o da ona izin
verdi."
Ravî, onun ağır canlı bir hanım olduğunu söylemiştir.
Tekrar : 1681
حدثنا
أبو نعيم:
حدثنا أفلح بن
حميد، عن
القاسم بن
محمد، عن
عائشة رضي
الله عنها
قالت:
نزلنا
المزدلفة،
فاستأذنت النبي
صلى الله عليه
وسلم سودة، أن
تدفع قبل حطمة
الناس، وكانت
امرأة بطيئة،
فأذن لها،
فدفعت قبل
حطمة الناس،
وأقمنا حتى
أصبحنا نحن،
ثم دفعنا
بدفعه، فلأن
أكون استأذنت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم كما
استأذنت
سودة، أحب إلي
من مفروح به.
[-1681-] Aişe (r.anha) şöyle anlatır: "Sevde, insanlar kalabalık
oluşturmadan önce gitme hususunda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
izin istedi. -O ağır canlı bir kimse idi. - Resulullah da ona izin verdi, o da
kalabalık olmadan gitti. Biz ise sabaha kadar kaldık. Sonra Hz. Nebi'in emri
ile yola koyulduk Yemin olsun ki, Sevde gibi ben de Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'tan izin istemiş olsaydım beni en çok sevindiren şey (o gün)
bu olurdu."
AÇIKLAMA: O gün ayın batması gecenin son üçte birlik
kısmında olmaktadır.
el-Muğni’nin müellifi, "Zayıf kimseleri Müzdelife'den
Mina'ya geceden göndermenin caizliği konusunda farklı bir görüş
bilmiyorum" demişti?.
İbnu'l-Münzir,
"Böyle kimselere Resulullah (önden gitmeleri konusunda) ruhsat
vermiştir" sözünü, zayıf olmayan kimselerin geceyi Müzdelife'de geçirmelerinin
caiz olduğuna delil olarak kullanmıştır. Çünkü ruhsat verilenlerle verilmeyenlerin
hükmü aynı olmaz. O şöyle demiştir: "Eğer izin verilmeyenler ile verilenlerin
aynı hükümde olduğunu İddia edenlerin, diğer İnsanların Mina'da gecelemesine
de cevaz vermeleri gerekir. Çünkü Hz. Nebi hacılara su götürme hizmetini
görenlere ruhsat vermiştir. Diğer yandan çobanların gecelemesine de cevaz
vermemeleri gerekir. Eğer, "Ruhsatların sınırlarını aşmayın" derlerse
o halde bu kuralı burada da uygulasınlar. Hz. Nebi'in izin verdikleri dışında,
hiçbir kimseye, Müzdelife'den erken ayrılma konusunda izin verilemez."
Selef alimleri bu konuda ihtilaf etmiştir.
Alkame, Nehaî ve Şa'bî'ye göre Müzdelife'de gecelemeyen kimsenin
haccı geçersizdir. Ata, Zührî, Katade, Şafiî, Kûfeli alimler ve İshak, "Bu
kimsenin bir küçük baş kurban kesmesi gerekir, Müzdelife'de geceleyen kimsenin,
gece yarısından önce gitmesi caiz değildir" demişlerdir.
Malik İse, "Eğer Müzdelife'ye uğrayıp orada durmadan
giderse bir küçük baş kurban kesmesi gerekir. Eğer orada bir müddet durup
konaklar ise ne zaman giderse gitsin kurban cezası yoktur" demiştir.
İbn Ömer hadisine göre, güneş doğmadan önce Akabe cemresine taş
atmak caizdir. "Sabah namazı vakti gelenler, gelince Akabe cemresine taş
atarlardı" sözü bunu göstermektedir. Bu konudaki üçüncü hadiste, Esma
binti Ebi Bekir'in yaptıklarından bahsederken açıklama yapılacaktır.
Hanefiler, güneş doğmadan önce Akabe cemresinin taşlanması
hususunda, "Akabe cemresi ancak güneş doğduktan sonra taşlanır. Eğer güneş
doğmadan önce veya fecir doğduktan sonra taşlanır ise bu caiz olur. Eğer
fecirden önce taşlar ise iade etmesi gerekir" demiştir. Ahmed, İshak ve
alimler çoğunluğu da bu görüştedir.
İbnü'l-Münzir şöyle demiştir: "Sünnet olan, ancak güneş
doğduktan sona taşlamaktır. Nitekim Hz. Nebi böyle yapmıştır. Fecir doğmadan
önce taşlamak caiz değildir. Çünkü bunu yapan sünnete aykırı davranmıştır.
Fecir doğarken taşlayan kimsenin tekrar taşlaması gerekmez. Çünkü ben, bunun,
geçerli olmadığını söyleyen hiç bir kimse bilmiyorum."
Sevde (r.anha). kilolu olduğu için ağır hareket eden bir
hanımdı. Bunun için kalabalık artmadan ve yolda izdiham olmadan gitmesine izin
verilmişti.